پینچ ولو کسری ساران | kasrasaran

همچنین، در صورت استفاده از پینچ ولو با فشار بالا، ممکن است تمامی جزئیات بذری در صفحات ظروف حصیری یا بافتی خراب شود. انواع مختلفی از شیرهای صنعتی وجود دارد، ازجمله شیرهای دروازه ای، شیرهای توپی، شیرهای پروانه ای، دریچه های گلوب، شیرهای دیافراگمی، شیرهای برقی، شیرهای بازرسی و شیرهای ایمنی. طرز کار این مدل از انواع ولو ها به این شکل است که
اگر فلوی عبوری از داخل پایپ زیاد شود، این ولو بیشتر باز شده و
اگر فلوی عبوری کمتر بشود، این ولو نیز به سمت بسته شدن می رود.

محصولات

در بعضی از شیرهای پنوماتیک می توان از یک پوزیشنر با عملگر پنوماتیک استفاده کرد و با 4 تا 20 میلی آمپر، عبور سیال را کنترل کرده و شیر به تدریج قطع و وصل شود. پینچ ولو (Pinch valve) یک نوع شیر بوده که برای کنترل جریان سیال در لوله ها و تجهیزات مختلف استفاده می شود. این شیر دارای دوتیغه بوده و با چرخش آن ها، جریان سیال را ایجاد، مسدود یا کنترل می کند. پینچ ولوها با توجه به مواد سازنده آن ها برای کاربردهای مختلفی مانند کنترل جریان آب، گاز، شیمیایی و غیره استفاده می شود.

شیر ایمنی یا شیر اطمینان چیست ؟

سیستم‌های لوله‌کشی صنعتی مجموعه‌ای از لوله‌ها هستند که از طریق اتصالات به یکدیگر متصل شده و سیالات را از یک مکان به مکانی دیگر انتقال می‌دهند. سیستم‌های پایپینگ برای انتقال تمام سیالات مایع یا گاز، مواد خمیری یا سیالات استفاده شده و طیف وسیعی از محدوده فشار و دمای مورد استفاده در  صنایع مختلف را پوشش می‌دهد. در ادامه این مطلب با واژه پایپینگ، انواع و اجزا آن، کارشناس پایپینگ و در آخر نیز به معرفی دوره آموزش پایپینگ و بسیاری موارد دیگر آشنا می‌شویم. ولو (Valve) یا شیر صنعتی یکی از تجهیزات مکانیکی در صنعت می باشد که برای تنظیم و قطع و وصل جریان و فشار سیالات در سیستم لوله کشی صنعتی (Piping) مورد استفاده قرار می گیرد. در کل، پینچ ولو ها به دلیل کنترل دقیق جریان سیالات، در صنعت هواپیمایی به صورت وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این تکنولوژی در سیستم‌های تهویه، انتقال سوخت و سیستم‌های ابزار دقیق آزمایشگاهی باعث بهبود کارایی و عمر مفید سامانه ها می شود.

برخی از انواع valve فقط برای یک عملکرد و برخی برای چند عملکرد به کار گرفته می‌شوند. در این بخش به معرفی تقسیم بندی انواع ولو بر اساس عملکرد یا به عبارت دیگر، معرفی کاربردهای شیرآلات صنعتی می‌پردازیم. شیرهای خطی با عملگر دورانی معمولا از چرخش یک ساقه روزه‌دار برای جابجایی المان مسدود کننده جریان استفاده می‌کنند. فلکه، یکی از انواع متداول عملگرهای مورد استفاده در این نوع شیرها است. از انواع ولو خطی با عملگر دورانی می‌توان به شیر کشویی، شیر کروی، شیر دیافراگمی، شیر سوزنی و شیر گلویی اشاره کرد.

  • برخی از انواع valve برای کاربری‌های خاص طراحی و به سایت رسمی کار گرفته می‌شوند.
  • وقتی دسته شیر در جهت پاد ساعتگرد می چرخد، دسته و دریچه متصل به آن بالا می آید و شیر باز می شود و
    حرکت دسته شیر در جهت ساعتگرد، دریچه و ساقه پایین آمده و شیر را می بندد.
  • نوع لاستیکی که در این مدل به کار می رود در طول عمر و ویژگی های ضدخوردگی پینچ ولو نقش مهمی دارد.
  • بدنه این محصولات می تواند از جنس های چدن ، فولادهای ساختمانی ، فولادهای ضدزنگ ، آلومینیوم و پلاستیک ساخته شود.
پینچ ولو کسری ساران | kasrasaran

در شیرهای دیگر، جریان مایع به وسیله میرس و فلکر بسته می‌شود و هنگام باز شدن شیر، دمای جریان مایع تغییر می‌کند. در حالی که در پینچ ولو با استفاده از بلبرینگ یا لوله فشرده، دمای جریان مایع تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و همچنین عدم وجود میرس و فلکر در این شیر، باعث می‌شود که جریان مایع با لرزش کمتری روبه رو شود. با وجود این‌که پینچ ولو، یکی از قطعات مهم در سیستم تهویه مطبوع خودرو محسوب می‌شود، اما عیب ناشی از خرابی آن، می‌تواند باعث مشکلاتی در پایانه تهویه مطبوع شود. برای جلوگیری از این مشکلات، هنگامی‌که پینچ ولو خراب می‌شود، لازم است به سرعت تعویض شود و در صورت نیاز، تعمیر یا تعویض قطعات دیگری نیز انجام شود.