مهندسی تأسیسات ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | معماری نواز

مهندسی تأسیسات ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | معماری نواز

با املاک داران همراه شوید تا درباره اهمیت و مزایای تاسیسات ساختمانی بیشتر تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ساختمان بدانید. همان طور که ملاحظه کردید، سعی شد که نگاهی کامل به انواع تاسیسات ساختمانی داشته باشیم و شما را با آن به صورت کامل آشنا سازیم. همچنین در بخش‌های مختلفی مثل تاسیسات ساختمان چیست؟ تاسیسات ساختمانی چه انواعی دارد؟ و … به نکات کلیدی و مهمی که حتما باید بدانید، اشاره نمودیم. تاسیسات برقی ساختمان شامل سیستم های روشنایی، تلفن ، اطفاء حریق ، اعلام حریق ، آنتن مرکزی و … میشود. به بیان دیگر ، تاسیسات ساختمان، اجزای حیاتی هر ساختمان را تشکیل می دهند.

  • شرکت‌های متخصص در اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان به وسلیه‌ی برقرای ارتباط نزدیک با توسعه‌دهندگان، صاحبان و کاربران، با اشراف کامل به اهداف ساخت ساختمان‌ها، به اجرای خدمات خود می‌پردازند.
  • مهندسان بر این باورند که این موردی است که ارزشمندی یک بنا را نشان می دهد.
  • در سیستم های حرارت مرکزی با آب گرم به لحاظ بسته بودن شبکه لوله کشی درجه حرارت تغییر کرده در نتیجه موجب فشار آب و سیستم می شود .

به بیان ساده تر، جایگزینی هوای مطبوع با هوای آلوده و بی اکسیژن کار مفیدی است که این نوع تاسیسات انجام می دهند. موتورخانه، به یک سالن بزرگ متشکل از تامین کننده های گرمایشی و خنک سازی موتور خانه گفته می شود. البته بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است بخشی از سیستم های موتورخانه در پشت بام نیز نصب شود. شوفاژخانه مرکزی نیز عنوان دیگری است که به تاسیسات موتورخانه ای گفته می شود.

تاسیسات ساختمانی حرارتی  (گرمایشی و سرمایشی):

درون جعبه ترمینال اصلی و فرعی، پست های پیچی و ترمینال های کروز قرار دارد. محل نصب جعبه ترمینال های فرعی در طبقات بوده و وظیفه انتقال خطوط شهری را بر عهده دارد. وظیفه این قسمت تامین انرژی الکتریکی سیستم در طول زمان فعالیت آن می باشد. بر اساس مبحث شماره ۱۳ مقررات ملی ساختمان باید تمامی پریزهای تک فاز و سه فاز دارای هادی حفاظتی یا سیستم اتصال به زمین یا ارتینگ باشند. برخی از پریزها نیز برای کاهش یا افزایش جریان و ولتاژ دارای برنامه ریزی های پیشرفته هستند. این چراغ ها بر روی محل تغییر مسیرهای فرار، تقاطع ها و راه پله ها نصب می شوند.

لوله کشی آب مصرفی

در نتیجه هزینه های قبوض و یا تعمیر سیستم های تاسیساتی نیز کم تر خواهد شد. تاسیسات ساختمان یکی از مهم ترین بخش های حوزه ساختمان است که نقش بسیار موثری در این صنعت ایفا می کند. در واقع بخشی حیاتی و بسیار ضروری در ساختمان است که همواره مورد توجه قرار می گیرد. همان طور که گفتیم، در یک ساختمان از انرژی برق برای حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شود که نیاز به وجود یک سیستم یکپارچه کننده دارد. ما در اینجا چند نکته کلیدی و حائز اهمیت را برای انواع تاسیسات ساختمان در نظر گرفته ایم که شما با مطالعه آن می توانید دانش کلی از انواع تاسیسات ساختمان را به دست بیاورید و در دام اشتباهات رایج این کار نیفتید.

انواع کنترل پنل سیستم اعلام حریق

به همین دلیل طراحی تاسیسات ساختمان فقط باید توسط مهندسین تاسیسات و معمار انجام شود. هدف استفاده از تجهیزات مکانیکی، تامین آب گرم و سرد، ایجاد سرمایش و گرمایش در ساختمان، تامین فشار آب مورد نیاز طبقات و … است. از دیگر وظایف تاسیسات ساختمانی مکانیکی میتوان به سیستم های هشدار خطر ، اندازه گیری مصارف، آسانسور و پله برقی اشاره نمود. آب سرد و گرم در خانه همه ما وجود دارد و شاید ندانید که لوله آب سرد و گرم از یکدیگر جدا هستند. بعدازآن باید به فاضلاب سرویس های بهداشتی اشاره کرد که به طورکلی از همه سیستم فاضلاب خانه جدا بوده و از لوله مخصوص به فاضلاب ریخته می شود. در سیستم فاضلاب سرویس های بهداشتی به دلیل تجزیه ضایعات در لوله ها، گازی به وجود می آید که برای جلوگیری از ورود آن به بخش های داخلی ساختمان باید از تله، سیفون یا آب بندهای مختلف در داخل اتصالات لوله ها استفاده شود.