بایدها و نبایدهای دکوراسیون و طراحی داخلی کلینیک روانشناسی

از ایدههای شاد و جذاب برای استقبال از بیماران استفاده کنید. یکی از نظریات شاخص در خصوص دیزاین مراکز درمانی عنوان می کند که بهتر است در اتاق های داخلی و فضای معاینه، رنگی از تونالیته رنگ های بکار رفته در فضای انتظار استفاده شود تا بیمار به صورت ناخودآگاه با آن احساس آشنایی کند. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت امکان بخش هایی از فضای انتظار را برای مراجعانی که به دلیل بیماری های خاص یا شرایط روحی تمایلی به گفت و گو و نزدیک شدن به دیگران ندارند، اختصاص دهید.

طراحي داخلي كلينيك دندانپزشكي

این یک راه آسان برای ایجاد فضای دعوت کننده و تجربه مثبت برای بیماران در هر سنی است و حتی کاغذ دیواری هایی که مناسب کودک و دارای صحنه های آرامش بخش طبیعت باشد که استرس را دور کند ، که متناسب با ظاهر و نیازهای هر کلینیک متفاوت است. رنگ هایی که طول موج ایستایی ندارند و حسی از جوانی و حرکت می دهند. نه صرفا به عنوان طراح دکوراسیون، بلکه به عنوان مادر، همسر و فرزندی که به واسطه اطرافیان خود رفت و آمدهای مکرری به فضاهای درمانی دارم، اکیدا توصیه می کنم اکسسوری ها و المان هایی را برای تزیین و طراحی دکوراسیون مطب یک پزشک به کار ببرید که بخشی از استرس و نگرانی بیماران و مراجعان را کاهش دهد.

یک دیزاین صحیح و اصولی عملکردها و کارایی افراد را در محیط درمانی افزایش می دهد و در نهایت منجر به رضایت دوسویه، هم برای پزشکان و کادر درمانی و هم مراجعان می شود. در سال های اخیر افراد زیادی این موضوع را مد نظر قرار داده اند و سعی در ایجاد تغیرات لازم در فضای داخلی محل کار خود داشته اند به گونه ای که بر زیبایی این محیط افزوده شود و البته مهم ترین نکته توجه به رضایت و آسودگی مراجعه کنندگان می باشد. کسی که اتاق انتظار برای مطب پزشک اطفال را طراحی می کند باید فضایی خصوصی برای مادران شیرده را فراهم کند.

طراحی داخلی مطب زنان زایمان

در برخی از مطب های دندانپزشکی یک اتاق کودک برای رسانه در نظر گرفته می شود. یکی از این فضاهای مهم پزشکی، طراحی مطب دندانپزشكی است که اکثر افراد (از کودک تا یک فرد بالغ) از حضور در این فضاها استرس و اضطراب خاصی دارند که بخشی از این استرس و آشوب از طریق دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی با اصول درست قابل حل است. زرد از رنگ های گرم است که انرژی و شادمانی را نمایندگی می کند و به همین خاطر برای به کار بردن در مطب ها مناسب محسوب می شود. استفاده مطلق از نور سفید یا زرد به هیچ وجه توصیه نمیشود و ترکیب این دو رنگ با نصب لامپهای مناسب که باعث بهوجود آمدن نوری شبیه نور روز میشود، مناسب است.

طراحی داخلی در مطب

زمانی که شما به عنوان یک پزشک به این موضوعات توجه داشته باشید، بیماران احساس مثبت تری خواهند داشت و در فضای مطب شما احساس راحتی و آرامش بیشتری خواهند کرد و همین موضوع به اینکه پزشک محبوب بیمارانتان باشید، بسیار کمک می کند و علاوه بر اینکه موجب افزایش در آمد می گردد، محبوبیت و اعتبارتان را نیز در اذهان عموم افزایش خواهد داد. دقت داشته باشید که یک پزشک با محبوبیت و اعتبار خود بیماران را جذب می کند؛ بنابراین مطب اختصاصی وی نیز باید به گونه ای باشد که به پیشواز و استقبال بیماران برود و حس خوبی را در نگاه اول برای ایشان به وجود آورد. به نمونه های زیر توجه کنید که چگونه سقف یک کلینیک زیبایی برای مراجعین طراحی شده است. رنگ لباس پزشک، می تواند یک رنگ مکمل نسبت به پالت رنگی فضا باشد. انتخاب رنگ خصوصا در یک فضای درمانی و دکوراسیون مطب پزشک که افراد با استرس و روحیه ای به مراتب آسیب پذیرتر از شرایط نرمال حضور دارند، یک مساله بسیار مهم و جدیست.

دکوراسیون داخلی مطب مامایی

قرار دادن مجلات سرگرمی یا کتب مربوط به مد و فشن بر روی یک باکس مجلات در مطب پزشکان پوست و مو احتمالا ایده ایست که با استقبال مراجعان مختلف مواجه می شود و یک مانیتور برای پخش فیلم های آموزشی در خصوص مراقبت های بارداری و زایمان یا اتاقی که به جای صندلی با فرش پوشیده شده است و امکان دراز کشیدن بانوان را فراهم می کند، ممکنست مورد استقبال اغلب مراجعه کنندگان به مطب پزشک زنان واقع شود. یکی از مواردی که لازم ست مورد توجه قرار گیرد، متوسط زمان انتظار مراجعان در مطب و فراهم کردن سرگرمی یا مبلمان های متناسب با نیازمندی های این مراجعان است.

یکی از دو اتاق این آپارتمان به دفتر پزشک، و دیگری به یک اتاق معاینه مجهز تبدیل شد.درخت زنده ای که در وسط مطب قرار گرفته، عنصر اصلی این دکوراسیون به شمار می رود چون نماد باروری و حیات است. این در حالیست که در مطب یک روان پزشک یا پرشک سونوگراف، ممکن است بیماران علاقه ای به صحبت و گفت و گو و حتی ارتباط چشمی با یکدیگر و بیان مشکلات خود نداشته باشند و حفظ فاصله میان صندلی های انتظار و چیدمان آن ها به نحوی که حریم شخصی افراد حفظ شود، از ضروریات طراحی دکوراسیون مطب چنین پزشک انی خواهد بود. پروژه ای که از هر لحاظ و از تمامی جنبه های کمی و کیفی به نفع کارفرما باشد. در طراحی مطب دندان پزشکی باید این موضوع را در نظر گرفت که افراد قرار است وقت زیادی را در آن سپری کنند و از این رو دارای اهمیت ویژه ای است.

طراحی داخلی مطب پوست و زیبایی

مشاوره معماری اتود اینجا لازمست به نورگیری و نورپردازی بی نهایت اهمیت بدهید… طبق یافته های علم روانشناسی شخصیت افراد دردوره های مختلف به یکی از اختلالات روانی مبتلا می شوند و این یعنی این که هر آدمی در طول زندگی خود احتیاج به مشاوره های روانشناسی خواهد داشت. متاسفانه در بیشتر مطب های پزشکی در کشور توجه چندانی به مقوله طراحی داخلی و تزیین دکوراسیون مطب نمی شود که این خود بنوعی باعث افزایش استرس مراجعه کنندگان به مطب پزشک می شود. استفاده از گیاهان در طراحی داخلی مطب یک ایده عالی و بینظیر است، چرا که گیاهانی مثل عصای انبوه، عنکبوتی ، دراسنا و پیتوس نه تنها فضا رو زیبا می کنه، بلکه به تصفیه هوای مطب کمک میکند. با استخدام یک گروه متخصص در زمینه طراحی داخلی با بودجه ای که دارید، صفر تا صد کار را به آن ها می سپارید و یک کلینیک زیبا و در عین حال کاربردی تحویل می گیرید.

یکی دیگر از خدمات ویژه ای که مجموعه ی پایا دکور به متقاضیان محترم ارائه می دهد؛ طراحی دکوراسیون مطب پزشک در کرج می باشد. از جذاب ترین قسمت های کلینیک سقف این مجموعه محسوب می شود که از بازی حجمی مکعب هایی با استفاده از قطعات گچی و با الگوهای هندسی ایجاد شده از سایه های مختلف رنگ آبی، در هارمونی با سایر قسمت های کلینیک تکرار شده است. استفاده از چوب با رگه های متعدد و سنگ هایی با بافت شاخص، می تواند جلوه شلوغی ایجاد کند و به میزان زیاد توصیه نمی شود. به همین جهت معمولا توصیه می شود درب ورودی بزرگ انتخاب شود و باز و بسته شدن آن نیازی به هیچ فشاری از سمت فرد مراجعه کننده نداشته باشد. طراحی میز پذیرش به خودی خود از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که علاوه بر اصول زیبایی شناسی، رعایت اصول ارگونومی هم به هیچ وجه نباید فراموش شود.

دکوراسیون داخلی مطب پوست و زیبایی

بدین ترتیب مراجعهکنندگان میتوانند به راحتی و بدون هیچ قید و بندی به چنین مکانی در رفت و آمد باشند. تصویر کنید اگر عملکرد منشی به گونه ای تعریف شده باشد که بر رفت و آمد مراجعان به اتاق معاینه نظارت کند اما میز و کانتر مربوط به وی در فاصله و مکان نامناسبی از درب اتاق پزشک قرار داشته باشد، عملا امکان انجام وظیفه در این خصوص غیرممکن شده و مراجعان ممکن است بدون نظارت و هماهنگی با مسئول پذیرش به اتاق درمان رفت و آمد کنند. بدون شک برای چنین کاری آگاهی از موارد مرتبط با روان شناختی و همچنین تاثیرات ظاهر و شرایط فیزیکی یک مطب یا مرکز درمانی بر روح و روان بیماران، باعث می شود تا بتوان این آرامش را به طراحی داخلی کلینیک درمانی خوبی فراهم نمود.

یا حضور یک کتابخانه کوچک به همراه مجلات مرتبط با سلامت و بیماری ها میتواند فضای انتظار را به فضایی جذاب تبدیل کند . همانطور که گفتیم طراحی و ظاهر کلینیک شما باید مستقیما با نوع خدماتی که ارائه می دهید مرتبط باشد مثلا در طراحی مطب دندان پزشکی باید المان هایی مانند دندان مورد توجه قرار بگیرد، کلینیک و مطب شما جاییست که در آن قرار است درمان رخ بدهد و افراد با روحیه و سلامت بهتر از این محیط خارج شوند. مبحث دوم در طراحی داخلی مطب استفاده درست از رنگ ها است ست رنگ ها در محیط پزشکی تاثیر مستقیمی بر روان بیماران حاضر در محیط دارد یک رنگ می تواند آن ها را عصبی و مضطراب کرده و در مقابل با انتخاب رنگ درست در زمانی کوتاه میتوانیم آرامش را به ایشان القا کنیم.

انتخاب رنگ مناسب برای قسمت پذیرش، سالن انتظار و اتاق شخصی یک پزشک از اهمیت زیادی برخوردار است و بخش عمده ای از تلاش مجموعه ی پایا دکور این است که بتواند در طراحی دکوراسیون مطب پزشک از بهترین، آرامش بخش ترین و تاثیر گذار ترین رنگ ها به صورت ترکیبی استفاده نماید. به خلاف برخی کاربری های تجاری همانند کافی شاپ، مزون و یا فضاهای دنج و خلوت که بازی نور و سایه می تواند جذابیت ویژه ای برای آن ها مخسوب شود، در طراحی دکوراسیون مطب پزشک و دیگر فضاهای درمانی، لازم است نورپردازی به صورت قوی و با حداکثر توان انجام شود. اگر بناست شما به عنوان یک طراح دکوراسیون وارد پروسه طراحی دکوراسیون مطب یک پزشک یا یک مرکز پزشکی شوید، پیش از هرچیز لازمست اطلاعاتی دقیق در خصوص خدماتی که این مرکز درمانی به مراجعان ارائه می کند کسب نمایید. بنابراین در چنین شرایطی می توانید صندلی های بخش انتظار را به نحوی طراحی کنید که نزدیک به یکدیگر قرار داشته و امکان تعامل مراجعان با یکدیگر را فراهم کند.

دندانپزشکانی که برای کار خود و بیماران خود احترام زیادی قائل هستند سعی می کنند به معماری داخلی مطب خود اهمیت زیادی بدهند. اصولا اهمیت ندادن به طراحی دکوراسیون در مطب پزشکی و فضاهای درمانی چه مشکلاتی ایجاد می کند؟ اما این عملیات اجرایی طراحی داخلی مطب چیست که در پروسه ساخت و یا بعضا بازسازی واحد انجام نمیگیرد! اینکه از چه رنگی برای محیط داخلی مطب استفاده شود، بر خلق و خو و احساسات پزشک و بیمارانی که به این محل مراجعه می کنند، بسیار تاثیر گذار خواهد بود. هر چه دکوراسیون مطب گرم، صمیمی و دوستانه تر باشد، نه تنها بر آرامش و اعتماد مراجعه کنندگان تاثیر مثبت تری دارد بلکه بعنوان نشانه ای از احترام به آنان ناخودآگاه حس مبتنی بر خدمات درمانی بهتر در این مطب را در آنها ایجاد می کند.مانند تمام محیط های دیگر باید از قواعد چیدمان دکوراسیون پیروی کنید.

به عنوان یک مثال ساده، در مطب پزشکان پوست و زیبایی، زنان و زایمان و اطفال غالبا بیماران برای اطلاع از سوابق پزشک یا در اختیار گذاشتن تجربیات درمانی عادت به صحبت و گفت و گو با یکدیگر داشته و این موضوع نه تنها زمان انتظار را برای آنان قابل تحمل می کند، بلکه غالبا موجی از صمیمیت و مهربانی در میان آنان جاری می کند. گر شما یک طراح دکوراسیون هستید، برای دیزاین و چیدمان چنین فضایی لازمست شخصا سری به این مطب پزشک با تخصص مشابه پروژه خود بزنید و از نزدیک با رفتارها و الگوهای رفتاری بیماران، نیازمندی های آنان و مشکلات یک طراحی ساده و غیر اختصاصی برای ایشان آشنا شوید. کارفرماها معمولاً مجموعه ای از مبلمان اختصاصی را سفارش میدهند تا برای طراحی مطب های پزشکی را مورد استفاده قرار گیرد ولی موضوع طراحی باید کاملا توسط شرکت طراحی داخلی صورت گیرد . اگر به چیدمان اتاق های درمان در مطب پزشکان مختلف دقت کرده باشید می دانید که مبلمان و سبک قرار دادن آن ها در این اتاق، علاوه بر نوع بیماران مراجعه کننده، به شخصیت، سلیقه و شیوه کار اختصاصی هر یک از پزشکان نیز باز می گردد.

در واقع به همین خاطر است که بیشتر دکوراسیون اتاق های عمل و جراحی به رنگ سبز است. همچنین در این بخش اتاق رادیوگرافی هم به دلیل تشعشعات مضر به شکل بسته طراحی شد. با توجه به اینکه سبک زندگی افراد جامعه و هم چنین نوع نگرش آن ها نسبت به چندین سال گذشته بسیار تغییر یافته است و از محیط پیرامون خود به میزان بیشتری تاثیر می پذیرند، توجه به اینکه مطب شما در نظر بیماران چگونه می باشد و هم چنین آن ها چه احساسی در این فضا خواهند داشت، بسیار مهم است.